News Ticker

CNNI’s “sponsorship” disclosure issue

It seems there are numerous cases of CNN International presenters not making it abundantly clear that segments they are doing may, in fact, be sponsored by those involved.

The first problem the Colombia Journalism Review has set its sights on is the host of Quest Means Business.

Last June, CNN business reporter Richard Quest interviewed the CEO of the state-owned Qatar Airways about the recently opened Hamad International Airport in Doha. “Opening new airports and terminals is a tricky business,” Quest warned, before introducing Akbar al Bakar, who supervised the airport’s construction.

But, he continued, “When Hamad opened in the last month, things went remarkably smoothly.” The segment suggests that this outcome is largely attributable to what Quest calls “the Chief’s [Bakar’s] eye for detail.” We watch the fastidious al Bakar patrol the airport, caressing walls and saying things like, “Look at the detail here, the match between the plaster and stone” and, “You can see the quality, you can see the touches, you can see the detail, and we will not compromise.”

This wasn’t Quest’s first homage to the Chief and his airport. In a January 2012 segment on the airport for the CNN International program Future Cities, Quest observed that, “No detail is too trivial for the man known simply as ‘Chief.'” Al Bakar predicted with certainty that the airport would open by the end of that year. This prediction changed dramatically in yet another interview, in January 2013–when his original prediction date had already come and gone. This time, al Bakar gave himself plenty of wiggle room, assuring Quest that the airport would be ready for the 2022 World Cup.

Quest never mentioned the failure of al Bakar’s first prediction. More to the point, over the course of three interviews, the CNN journalist did not address a multitude of important background facts–about the airport as well as about his and his employer’s relationship to it. For instance, he never told viewers that Qatar Airways would be sponsoring special CNN coverage of the history of commercial flight in conjunction with an annual aviation conference, and that Quest would lead the special programming. Nor did Quest disclose that his own relationship with Qatar Airways stretches back to at least 2005, when the airline sponsored his CNN show Quest. That year, he also served as emcee at the “Reach Out to Asia” fundraising drive, initiated by Qatar Airways and the Qatar Foundation, another state-owned firm which has a large (and clearly marked) advertising feature on CNN’s website and which sponsored the CNN International program, Inside the Middle East, until this week.


This tidbit below is very interesting…particularly the selling of the headquarters to a group that includes the fund of the emirate of Abu Dhabi.

Quest’s avoidance of grim context in these interviews was not an anomaly. CNN International, the version of CNN that broadcasts outside of the US and operates independently, has an ongoing history of sponsorship ties to an array of entities from the Gulf region, notably Qatar and the United Arab Emirates, most of which are wholly or partly owned by the state and, by extension, the countries’ ruling families. (Furthermore, earlier this year, Time Warner, which owns CNN, sold its headquarters in New York City to a group that included a sovereign wealth fund of the Emirate of Abu Dhabi for $1.3 billion.)

Now we have an executive who has addressed the Colombia Journalism Review’s concerns…


Mike McCarthy, CNN International’s senior vice president and general manager, declined to comment on the network’s relationships with sponsors. But he insisted that CNN is clear about its sponsored content and that it “maintains the same editorial standards for its sponsored programming as for its news output.”

John Defterios, CNN’s emerging markets editor, who is based in the UAE, is analyzed next…

Examples of this are particularly abundant in the work of John Defterios. Defterios is the host of Marketplace Middle East, which, until recently, contained a segment sponsored by the Emirati firm Gulftainer, and which was included in a partial list of the network’s “feature/lifestyle” shows (as opposed to news shows), provided by CNN International’s McCarthy. Online, however, Marketplace Middle East bills itself as a “weekly business programme featuring in-depth analysis and top newsmakers from across the Middle East.”

Defterios is also the host of One Square Meter, a segment on real-estate development that airs every week on a primetime news show, Connect the World. The segment is sponsored by Emaar Properties, a UAE development company, 30 percent of which is owned by a sovereign wealth fund of the Emirate of Dubai.

In a June 2013 piece on Marketplace Middle East, Defterios visited Abu Dhabi’s Saadiyat Island, the site of a vast development project worth tens of billions of dollars, featuring a Louvre museum and a New York University campus. The Tourism Development and Investment Company, which handed out most of the enormous contracts for construction on the island, was created in 2006 by another business partner of CNN’s, the Abu Dhabi Tourism Authority. (The tourism authority has since been replaced by another agency, but it once teamed with Turner Commercial Productions, CNN’s producer, to build Iconic Abu Dhabi, “a stand-alone microsite which promotes Abu Dhabi as an international travel destination.”)

The contract to build the Louvre, reportedly worth $653 million, was awarded to Arabtec, a construction company that was 19-percent state-owned as of July. Arabtec has also collaborated with Emaar, the sponsor of One Square Meter, on a variety of high-profile projects, including the Burj Khalifa, the tallest building in the world. On top of this tangle of monarchic interests and sponsorship ties, Saadiyat Island has been a cesspool of labor abuse: thousands of workers employed on projects there live in squalor, severely underpaid. Last year, dozens were deported for going on strike–the rest are trapped in the country because their passports have been confiscated.

On Marketplace Middle East, Defterios said nothing about these disturbing facts, or about CNN’s links to firms involved in the Saadiyat project. To his credit, when Defterios revisited Saadiyat Island last January for a segment on One Square Meter, he observed that Saadiyat is “on the radar of human rights groups” and included a quote from a researcher at Human Rights Watch. But that observation is buried beneath glowing descriptions of the island as “idyllic” and “one of the grandest residential and cultural projects in the world today.” And the last word in the piece is a rebuttal of the Human Rights Watch comment from a representative of the Tourism Development and Investment Company.

As with other sponsored content on the website of CNN International, the material aired on One Square Meter and published online could easily be mistaken for news. The segment publishes and airs reports on property and stock markets, housing, and technological innovations under the brand of one of the world’s preeminent news networks, CNN (an acronym that stands for Cable News Network). And, on One Square Meter, the relevance of Emaar Properties to the content is inscrutable to the reader or viewer. There is an advertisement for the firm on the side of the Web page. In the right corner, a notice reads, “in association with Emaar.” Videos are preceded by a 30-second commercial. There is no description of what Emaar does and even the word “Properties,” which might lend a clue, is conveniently absent.

This is particularly problematic in stories that deal directly with the industry in which Emaar operates. A story from August, co-authored by Defterios, brushes aside concerns of a development bubble in Dubai, emphasizing the measures taken to stabilize the property market and the city’s appeal to the rich. The piece suggests that the influx of wealthy foreigners may render Dubai unaffordable for “those with less cash to splash,” but stops well short of suggesting that this could undercut the city’s “charmingly optimistic,” “build it and they will come” mantra.

The lack of transparency becomes even more acute in stories that include no sponsorship information whatsoever, such as a July 2 piece by Defterios for CNN International about the UAE stock market. In the previous month, the Dubai stock market had plunged, mainly because shares of Arabtec, Dubai’s most heavily traded stock, had dropped by about half after the CEO, who had amassed a 28-percent stake in the company, resigned. Reuters interpreted the revelation about the CEO’s stake and the ensuing plummet in share value as substantiating fears about the insufficiency of regulation and transparency in the region. In September, Bloomberg reported that another fall in Arabtec share prices had sent ripples across the Dubai stock market, precipitating a less dramatic drop in Emaar shares just as the CNN sponsor was preparing for its initial public offering. But in July, Defterios had a different take, noting the assurances of the Arabtec chairman that the company’s internal investigation had found no “impropriety” and emphasizing that it had billions of dollars of building projects lying in wait. “That, as they say, is good business by any global standard,” the story concludes.

In the past, other journalists have pointed out CNN’s connections to firms owned by autocratic states, as well as its inadequate disclosure of these relationships. In 2011, soon after the Malaysian government had cracked down on protesters, Defterios, a former president of the public-relations firm FBC Media, interviewed the prime minister of Malaysia. At the time, Defterios was still listed as a director and shareholder of FBC and Malaysia was one of the firm’s clients, leading critics to speculate that his questions might have been influenced by his business interests.


And then, this…

These states have repeatedly demonstrated their hostility to free speech: The pollster Gallup was forced out of the Emirates in 2012, and the Qatari poet Muhammah Rashid al-Ajami is serving a prison sentence of 15 years (which was reduced from life). But perhaps the most noteworthy recent episode was the jailing of American citizen Shezanne Cassim in the UAE. Cassim, who was released in January 2014, spent nine months locked up for making a YouTube video that mocked Dubai teenagers. Matt Duffy notes that CNN covered the incident heavily–the network even interviewed Cassim after his release–though it is not clear how much of that coverage appeared in the region.

On the other hand, CNN seems to have largely ignored the arrest of activist Obaid Yousef al-Zaabi after CNN reporter Sara Sidner interviewed him in December 2013 about the Cassim case and human rights in the UAE. A search of al-Zaabi’s name returns no relevant results on CNN’s website and I could not find the interview that precipitated his punishment anywhere online. McCarthy, the CNN International executive, claimed via email that the network “experienced no interference in our extensive coverage of [the Cassim] story.” Sidner, he says, who was stationed in the UAE “on an extended anchoring assignment for CNN International while recovering from a leg injury … is now based in Los Angeles.”

When asked if CNN had any concerns about being in business with firms owned by undemocratic regimes, McCarthy wrote, “We don’t discuss the business arrangements we have with our sponsors/advertisers.” He did, however, stress that “CNN International has been clear with its audience about all of its sponsored material.”

The fact that it required extensive research to learn about who CNN International’s Qatari and Emirati sponsors were, how they were related to each other, and that sponsored shows are not allowed to cover or comment on the news suggests otherwise. The fact that these sponsored “lifestyle” shows routinely present themselves as news programs further obscures this distinction. Indeed, one recent advertisement for Inside Africa, which is broadcast “in association with” the Nigerian bank Zenith, went so far as to tell viewers to “Tune in weekly for the latest stories across the continent.”


CNNI is also under investigation by the British…

As it turns out, the British Office of Communication may also be concerned that CNN International’s sponsored material looks too much like news. An Ofcom spokesman said, “Ofcom is currently conducting an investigation into sponsored material broadcast on CNN International.”

CNN International has violated Ofcom sponsorship rules at least once before. In 2010, the network was warned for airing criticism of Barack Obama by then-chairman of the Republican National Committee Michael Steele in a seven-minute segment sponsored by Skype.

Because the current investigation is ongoing, the Ofcom spokesman would not provide further information. McCarthy said that the network “has cooperated fully” and that the investigation is not exclusively aimed at CNN.

Advertisements

Discuss Below!

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s